Feeds:
Posts
Comments

*Sigh*

BismiLLah…

الحمدلله الذي بنعمته تتم الصالحات
Segala puji-pujian bagi Allah, dengan nikmat-Nya, telah sempurna perkara-perkara yang baik.

Sudah saaaangat amat lama tidak menulis. Hingga gerak tari jemari tidak selancar dahulu. Buah minda juga nampaknya tidak bercambah dengan baik. Layu. Mungkin kerana semakin kurang membaca, atau terlalu fokus kepada beberapa urusan peribadi semata. Benarlah, orang yang tidak mempunyai sesuatu tidak akan boleh memberi.

إِنَّ الْإِنْسَانَ خُلِقَ هَلُوعًا
إِذَا مَسَّهُ الشَّرُّ جَزُوعًا
وَإِذَا مَسَّهُ الْخَيْرُ مَنُوعًا
Sesungguhnya manusia itu dijadikan bertabiat resah gelisah;
Apabila ia ditimpa kesusahan, dia sangat resah gelisah;
Dan apabila ia beroleh kesenangan, ia sangat bakhil kedekut
[Al-Ma’aarij: 19-21]

Bagaikan terngiang-ngiang suara naqibah usrah saya semasa di Dublin dahulu, semasa membacakan tafsir surah ini. Ibn Katheer menyebut di dalam tafsirnya, Allah menciptakan manusia itu cenderung untuk melakukan kerosakan kepada diri sendiri, melainkan beberapa golongan yang Allah telah janjikan Syurga untuk mereka.

Sungguh, terasa diri sangat kerdil di hadapan Tuhan. Lebih banyak berkeluh-kesah daripada bersyukur, sedangkan telah banyak nikmat yang Dia telah hamparkan untuk kita. Saya selalu bertanya kepada diri, mengapa kita masih tercari-cari dan ternanti-nanti ‘nikmat’ yang bukan milik kita, sedangkan masih banyak lagi nikmat yang belum kita syukuri?

Jika dilanjutkan bacaan pada ayat-ayat yang seterusnya, bertambah-tambah getar hati dan gerun. Adakah solat saya belum sempurna? atau saya masih kikir daripada bersedeqah kepada yang memerlukan? atau saya belum benar-benar percaya kepada hari pembalasan? atau belum sempurna dalam menjaga kehormatan dan maruah diri? atau saya masih belum cukup amanah dalam melaksanakan tanggungjawab saya?
AstaghfiruLLah, Semoga Allah mengampunkan dosa-dosa saya samada sengaja atau tidak, dan menutupi segala kekurangan saya. Amin.

Sigh

Sigh

HO vs MO

Cukup sebulan saya menamatkan posting saya sebagai seorang doktor pelatih (HO). Orang selalu kata, “Oh, seronoknya dah habis HO… lepas ni lega lah dan naik jadi MO!”
Saya selalu diam dan senyum. Tak mahu memberi sebarang komen. Memanglah kerja sebagai HO penat. Berlari-larian ke sana sini. Selalu perlu ‘multi-tasking’. Sekali pandang, memanglah gembira untuk menamatkan housemanship saya. Tapi jadi MO pula bukan percuma. Rasa bimbang itu tetap ada. Menjadi HO yang baik bukan semestinya akan menjadi MO yang baik. Tanggungjawab MO juga lebih besar; bukan setakat kepada pesakit, tetapi juga kepada doktor pelatih yang berada di bawah pemerhatiannya. Berat!
Sejak saya di hujung posting sebagai HO, saya sudah mula berasa bimbang, bimbang jika saya tidak mampu menjalankan tugas saya dengan baik dan penuh amanah. Bimbang jika saya tidak mampu untuk sekurang-kurangnya menjadi ‘a safe doctor’.

Ya, perlu berusaha untuk meningkatkan diri, dari segi ilmu dan praktikal; MO-ship adalah fasa ke-2 dalam bidang pekerjaan saya yang perlu saya tempuhi sebelum ke peringkat seterusnya. Dan persediaan yang sama juga diperlukan untuk berjaya dalam fasa ke-2 dalam kehidupan seorang Muslim.

Allah, semoga Engkau mempermudahkan segala urusanku. Amin.

~ in Love

BismiLLah…

Oh ALLAH, I am deeply in love with this great man. Grant me the meeting with you and this man in your paradise. Ameen.

And the rest of the lecture series here: http://www.youtube.com/playlist?list=PLAEA99D24CA2F9A8F

===============

1- Allah has raised mentioning and remembrance of the prophet Muhammad s.a.w
Ibn Abbas: whenever Allah is mentioned, Rasulullah is almost always mentioned following that (e.g syahadah, solawat, adhaan, khutbah, solah)

2- Prophet Muhammad is ‘Rahmatan lil-`aalamin’ – whatever related to him is associated with mercy

3- He has many names given by Allah and other people.
A scholar studied this and collected up to 250 different names of prophet Muhammad s.a.w. The name given by Allah have the deepest meaning.

(Mafhum from hadeeth narrated in Saheeh Muslim): I have number of names: Muhammad, Ahmad, alMāhi (yamhullahu bihi kufr), alhāsyir (allazi yahsyurunnāsu ‘alā qadami), al-‘āqib (no prophet after me), nabiyyu rrahmah, nabiyyuttawbah, al-muqoffa, al malāhim.

4- Meaning of Yahmadu – hamdan = to praise – not in return for something, higher than syukr – because of his inherited characteristic of perfection that is worthy of being praised
Allah, the angels and people of the world (including the non-believer) praise him. Although tongue (of some people) rejected it, but the heart could not deny the quality in him. He is praised in the heaven and the earth, dunia and the akhirah. No other human beings that is being praised more than Prophet Muhammad S.a.w

5- The ultimate praise by humanity:
On the day of judgment – The non-believer will recognise the truth
All humanity will come to Adam a.s., requesting him to beg to Allah to start the day of reckoning, but he will refuse due to his sin. He is worried of the sin more than everything else.
Then they will come to prophet Nuh a.s for the same reason but he also refuses, as he had asked Allah to save his son.
Then come to Ibrahim a.s. – refuses to his 3 lies (idol, sick, Sarah)
Then to Musa a.s. – refuses as he had unintentionally killed a person
Then to Eesa a.s.- but he also refuses. He said: “I am not worthy”
Lastly, all humanity will come to Muhammad s.a.w to request to be the intercessor, to plead to Allah, so that the day of reckoning will begin. He will say: “Ana lah, ana laha (this is my responsibility.)” He will come before Allah and all humanity will praise him.
This is called “al-maqam al-mahmoud” – the station of being ultimately praised

6- The meaning of the names of prophet Muhammad:
Muhammad – (from mufa33al) = continuously being praised (quantity)
Ahmad – (from af`al) = highest quality of praise (quality)
Al-Māhi = the one whom Allah efface the kufr. (expansion of islam is as if the land is wiped away)
Al-Hāsyir = The man will be resurrected under my feet i.e right after me. Muhammad will be the first to be resurrected followed by his nation.
Al-`āqib = successor, come at the end.
Nabiyy-ur-rahmah = the prophet of mercy
Nabiyy-ut-tawbah = Prophet of repentance. The source of repentance i.e. by his believing and following his teaching
Al-Muqoffa = comes at the end that make the message of the previous porophet complete.
Al-Malāhim = signals lots of trial. the biggest trial will come during the nation of Muhammad.

Specific and unique characteristics of Muhammad s.a.w that no other human being was given:
1- Final prophet
2- Allah has decreed Muhammad to be the prophet before Adam exist (between the mud and the ruh)
3- The only prophet sent for all humanity including the jinn.
4- Allah helped him with the fear inflicted to the heart of his enemy during his time even before physical meeting.
5- The largest ummah (sahih bukhari) – 2/3 of ahluljannah.
6- al-Quran – the miracle like no other, the living miracle.
7- Night journey of israa’ and mi’raaj – The only person called up in the presence of Allah
8- Leader of all humanity (ana sayyidu waladi aadam) sayyid = master, perfection of humanity, leader of humanity in the day of judgment
9- First human being to be resurrected (Sahih bukhari)
10- The first human being will be clothed
11- al-hawd pool (makkah to sana`a)
12- al-kawthar – the main river in jannah
13- The first crossing the sirat
14- The first entering jannah – The gate of Jannah will not open until he arrives.
15- Allah has blessed Muhammad with highest level of Jannah (at the pinnacle of al-Firdaus al-A`la, right under the ‘arasy of Allah) and this is the “al waseelah wal fadheelah” that Allah has promised him (mentioned in the prayer after adhaan)

*paradise has pyramid shape, more populated in the lowest level, fewer ppl in the higher level.

BismiLLah…

Oh, dan saya perlu selalu mengingatkan diri saya tentang ini:

Pesanan untuk Penuntut perubatan

oleh Shaykh Dr Yusri Rusydi Sayed Jabr – A Vascular surgeon as well as a syeikh in Egypt (Muhaddith)
di Dataran Hayyu ‘Asyir, Kaherah. 7 April 2011

1. Adalah perlu bagi penuntut ilmu perubatan belajar dengan penuh tanggungjawab sehingga dia menjadi pakar dalam bidangnya. Ketika ayahku meninggal ketika aku masih belum tamat pengajian perubatan, aku terfikir untuk keluar bekerja dan mengumpul duit. Syaitan sentiasa mendorong berbuat demikian namun aku mengambil keputusan untut tetap meneruskan pengajian walaupun dalam keadaan payah.

Imam Syafie berkata:” Jika kamu meninggalkan seorang guru ketika belum sampai masanya, maka Allah akan haramkan kebaikan padamu. Menuntut ilmu memerlukan masa yang panjang dan kecerdikan (zakiyy)”.

2. Seorang doktor Muslim perlu menguasai ilmu qawaid fiqhiyyah dan qawaid tibbiyah. Perlu juga menguasai maqasid syari’yyah iaitu menjaga akal, harta, agama, jiwa dan nasab. Contohnya dalam masalah percampuran nasab seperti bank sperma, ini dilakukan oleh mereka yang jahil dan tak beriman kepada Allah. Tak patut bagi seorang doktor Muslim melakukan demikian kerana kita adalah kaum yang dimuliakan Allah dengan Islam.

3. Seorang guru kamu yang mahir dalam ilmu perubatan umpama syeikh kamu dalam agama. Bersungguh-sungguhlah menuntut ilmu daripadanya.

4. Doktor Muslim perlu menguasai sepenuhnya ilmu perubatan. Jika dia mengambil keputusan untuk membedah seorang pesakit, padahal ada cara lain yang lebih baik untuk merawat pesakit tersebut, tetapi tidak diketahui oleh doktor tersebut lantaran kurang ilmunya, maka dia akan disoal di hadapan Allah di akhirat nanti. Doktor perlu tahu sejauh mana keperluan untuk melakukan pembedahan atau tidak, terutama kepada pesakit yang datang yang minta dibedah untuk mengubah ciptaan Allah. (pembedahan plastik untuk tujuan kecantikan). Doktor Muslim tersebut perlu mengetahui hukum dan menasihati pesakit tersebut dengan baik.

5. Doktor Muslim perlu menghormati manusia sebagai ciptaan Allah. Sebenarnya, kebanyakan ilmu perubatan yang dipelajari hari ini diambil dari fahaman Barat yang menganggap manusia umpama sekeping daging yang tak berguna, bukan makhluq Allah yang perlu dihormati. Kita perlu perbetulkan kembali fahaman yang salah ini. Hubungan dengan pesakit adalah hubungan kasih sayang dan rahmah dengan makhluq Allah, bukan merawat dengan tujuan untuk membuat uji kaji atau bereksperimen. Anggaplah pesakit umpama diri kita sendiri yang perlu ditolong, pasti kita akan memberikan rawatan yang terbaik.

6. Doktor Muslim perlu arif dengan perkembangan terkini dan semasa ilmu perubatan, kerana ilmu ini berkembang dengan pesat, serta kaitkannya dengan hukum agama.

7. Doktor wajib menjaga rahsia dan aurat pesakit, dilarang berdua-duaan dengan pesakit yang berlainan jantina. Buka aurat untuk pemeriksaan sekadar perlu @ darurat @ jika tak dapat dielakkan sahaja.

8. Pastikan doktor Muslim ini berbeza dengan doktor bukan Islam. Kamu bukan dijadikan untuk dunia, tetapi kamu dijadikan untuk akhirat. Rezeki sudah ditentukan Allah, itqan (bersungguh-sungguh) dalam pekerjaanmu itulah yang dituntut. Hikam Ibhu A’thaillah menyebut: kamu sibuk dengan perkara yang telah ditentukan (rezeki), dan menjauhkan diri dari perkara yang dituntut (bersungguh-sungguh) adalah dalil Allah mencabut pandangan baik dari jiwa kamu.

9. Saidina Ali menyebut: ” Kedudukan seseorang adalah pada apa yang dia kuasai, bukan apa yang dia miliki. Apa yang mampu kita beri pada orang lain itu lebih baik daripada apa yang kita miliki”.

10. Penting bagi seorang doktor Muslim terlibat dengan misi kemanusiaan. Aku pernah bertanya kepada Dr. Abdul Qadir Qutb, seorang pakar pembedahan tentang bagaimana untuk menjadi hebat dalam bidang ini? Beliau menjawab: Mahu tak mahu, kamu perlu terlibat dalam misi peperangan, maka kamu akan mendapat pengalaman umpama kamu terlibat dalam ilmu perubatan selama 20 tahun.

11. Ketika terpilih untuk misi kemanusiaan di sempadan Afghanistan, aku sempat merawat 150 orang pesakit. Seorang doctor Afghanistan merasa kagum lantaran banyak pembedahan yang aku lakukan berjaya. Beliau bertanya apakah rahsianya dan aku menjawab; Aku bukan membuatnya dengan tangan, tetapi aku membuatnya dengan hati.

12. Pesanan untuk pelajar perubatan; tuntutlah ilmu untuk mencari redha Allah, bukan tujuan untuk dipandang manusia. Ilmu perubatan adalah ilmu yang bermanfaat untuk manusia. Tanda menuntut ilmu kerana Allah: panjang masanya, bersungguh-sungguh, rendah diri kepada sahabat2 dan pesakit, hormati guru yang mengajar kita. Kekallah dengan apa yang telah ditentukan Allah, itu adalah tanda wali Allah.

~Manusia adalah ciptaan Allah yang agung, jadi persediaan untuk merawat makhluq Allah ini perlulah hebat.

*credit to (Dr) Lyanna Yahya.

===

Pesanan untuk diri sendiri: Sila rajin dan bersungguh-sungguh!

BismiLLah…

Untuk ke sekian kalinya, saya ditegur kerana tidak mengemaskinikan blog. Mak pun sudah pesan, tak boleh berhenti, walau sibuk mana pun. Mungkin, belakangan ini saya gagal menguruskan masa dengan baik. Urusan walimah adik perempuan saya, urusan peperiksaan di tempat kerja, urusan penjadualan HO di wad, urusan peribadi yang lainnya… Oh, banyak alasan. Walimah dah berlalu, peperiksaan dah lulus, dan jawatan kerja tambahan sebagai ketua pengurus HO di wad sudah diberikan kepada orang lain. Tapi masih gagal menulis. Mungkin kerana semakin kurang berfikir, semakin kurang membaca (walaupun buku berak-rak terbeli sampai dah roboh, tapi tak sampai separuh yang dah dibaca). Usrah juga sudah beberapa kali tertinggal. Oh, kalau zaman kampus dulu pasti sudah diberi amaran: Futur! +_+

…sambungan kepada tulisan saya yang separuh jalan dan terbengkalai sejak 2 bulan lepas…

—————————————————–

“…This Angel is commanded to write Four decrees: that he writes down his provision (rizq), his life span, his deeds, and whether he will be among the wretched or the blessed…” (potongan hadith ke-4 dalam Hadith 40 an-Nawawi)

Allah mengetahui segala sesuatu dengan ilmu-Nya yang azali.

Saya masih ingat, Shaykh Riad mengatakan sifat al-Qadir dan al-Muqtadir Allah berkait dengan sifat Allah al-‘Alim. Allah Maha mengetahui segala keadaan makhluk-Nya yang berupa ketaatan, rezeki mahupun ajal. Dan pengetahuan Allah ini bersifat azali, sebelum pun qadar atau ketetapan Allah ini dituliskan di dalam ummul-KItaab yakni Luh Mahfuzh 50 ribu tahun sebelum diciptakan langit dan bumi. [Rujuk Sahih Muslim – hadith #6416]

“Do you not know that Allah knows what is in the heaven and earth? Indeed, that is in a Record (Luh Mahfuzh). Indeed that, for Allah , is easy.” [Al-Hajj: 70]

Verily, the first of what Allah created was the Pen, and He said to it: “Write.” The Pen said: “O my Lord, what shall I write” He said: “Write the decree and whatever will throughout eternity.” [recorded by Imam Ahmad through various routes of transmission. At-Tirmidhi also recorded it from a Hadith of Abu Dawud and he (At-Tirmidhi) said about it, ‘Hasan Sahih, Gharib.’]

Empat kalimah yang ditulis di peringkat janin

Malaikat diutuskan kepada janin untuk ditiupkan ruh selepas 40 hari, dan pada waktu itu juga dituliskan 4 perkara/ketentuan ke atas janin tersebut: Rezekinya, umurnya, amalnya dan sama ada dia termasuk dalam golongan yang bahagia atau celaka. (Rujuk Hadith ke-4 dalam Hadith 40 an-Nawawi)

Dan terdapat banyak hadith lain yang memperincikan setiap satu daripada 4 perkara tersebut. (Sahih Muslim, kitab al-Qadr)

‘Abdullah b. Mas’ud reported: Evil one is he who is evil in the womb of his mother and the good one is he who takes lesson from the (fate of) others. The narrator came to a person from amongst the Companion of Allah’s Me ssenger (may peace be upon him) who was called Hudhaifa b. Usaid Ghifari and said: How can a person be an evil one without (committing an evil) deed? Thereupon the person said to him: You are surprised at this, whereas I have heard Allah’s Messenger (may peace be upon him) as saving: When forty nights pass after the semen gets into the womb, Allah sends the angel and gives him the shape. Then he creates his sense of hearing, sense of sight, his skin, his flesh, his bones, and then says: My Lord, would he be male or female ? And your Lord decides as He desires and the angel then puts down that also and then says: My Lord, what about his age? And your Lord decides as He likes it and the angel puts it down. Then he says: My Lord, what about his livelihood? And then the Lord decides as He likes and the angel writes it down, and then the angel gets out with his scroll of destiny in his hand and nothing is added to it and nothing is subtracted from it.

Edward’s syndrome, Down’s syndrome and etc.

Kebetulan, atau memang Allah mahu saya belajar tentangnya, banyak pula syndromic babies/children yang dimasukkan ke wad kanak-kanak sejak akhir-akhir ni. Kalau masa student dulu, mungkin teruja bila dapat jumpa kes yang macam-macam. Membaca kurang nak masuk ke otak, melihat sendiri, lebih mudah ingat. Tapi dalam realiti pekerjaan, menjadi doktor bukan sekadar merawat penyakit, tetapi termasuk mengendalikan pesakit dan keluarganya sebagai seorang individu. Iya, orang putih kata holistic approach.

Dan hadith ini, sedikit sebanyak menyentuh hati saya:

Abu Tufail reported: I visited Abu Sariha Hudhaifa b. Usaid al-Ghifari who said: I listened with these two ears of mine Allahs Messenger (may peace be upon him) as saying: The semen stays in the womb for forty nights, then the angel, gives it a shape. Zubair said: I think that he said: One who fashions that and decides whether he would be male or female. Then he (the angel) says: Would his limbs be full or imperfect? And then the Lord makes thein full and perfect or otherwise as He desires. Then he says: My Lord, what about his livelihood, and his death and what about his disposition? And then the Lord decides about his misfortune and fortune.

Benarlah Allah telah menentukan semuanya ke atas manusia. Kadang-kadang manusia terlupa bahawa pengetahuan kita sangat terbatas, tak terjangkau pengetahuan Allah ‘azza wa Jalla. Berada dalam bidang sains ini, kita hanya melihat setiap proses yang berlaku itu hanyalah sekadar proses yang spontan – disebabkan kecacatan ‘gene’ dsb, walhal setiap satu daripadanya tidak terlepas daripada pengawasan Allah. Kerap kali saya melihat ibu-bapa mempersoalkan, mengapa anak mereka begitu dan begini, masing-masing mencari punca, hatta ada yang menyalahkan satu sama lain hingga berlaku perceraian. Semoga Allah jauhkan.

Namun banyak juga yang saya pelajari daripada ketabahan dan kesabaran ibu bapa yang anak mereka tidak sempurna. Saya percaya, sabar dan redha itu hanya mampu terbentuk apabila tawakkal dan pergantungan mereka kepada Allah sentiasa subur. Duhai ibu-ibu, semoga Tuhan merahmati-Mu dan menggantikan yang lebih baik untukmu disebabkan kesabaranmu!

…I swear by Allah – there is no God but He – one of you may perform the deeds of the people of Paradise till there is naught but an arm’s length between him and it, when that which has been written will outstrip him so that he performs the deeds of the people of the Hell Fire; one of you may perform the deeds of the people of the Hell Fire, till there is naught but an arm’s length between him and it, when that which has been written will overtake him so that he performs the deeds of the people of Paradise and enters therein.” (potongan hadith ke-4 dalam Hadith 40 an-Nawawi)

… Dan di hujung usia…

Tidak ada sesuatu jiwa yang dilahirkan melainkan Allah telah menulis tempatnya di dalam syurga atau neraka. Telah ditulis juga sama ada ia akan celaka atau bahagia. Lalu seorang lelaki bertanya, “Wahai Rasulullah, kenapa kita tidak berserah kepada kitab (taqdir) kita dan meninggalkan amal?” Baginda bersabda, “Beramallah, kerana setiap orang dipermudahkan untuk melakukan apa yang diciptakan untuknya. Golongan bahagia dipermudahkan untuk melakukan amalan orang bahagia, manakala golongan celaka dipermudahkan untuk melakukan amalan golongan celaka,” lalu baginda membaca ayat:

As for he who gives and fears Allah And believes in the best [reward], We will ease him toward ease. But as for he who withholds and considers himself free of need And denies the best [reward], We will ease him toward difficulty. (Al-Layl: 5-10) [Riwayat Bukhari (1362) dan Muslim (2647)]

Imam Ahmad rahimahuLLah meriwayatkan daripada Anas b Maalik:

Janganlah kamu berasa kagum dengan seseorang sehingga kamu melihat bagaimana kesudahannya, kerana sesungguhnhya seseorang itu beramal dalam tempoh yang panjang daripada umurnya atau masanya, dengan amalan yang baik. Jika ia mati dalam keadaan itu, dia akan masuk syurga. Namun kemudiannya dia berubah dan melakukan amalan jahat. Sesungguhnya seseorang itu pula beramal dalam tempoh yang panjang dengan amalan jahat. Jika ia mati dalam keadaan itu, dia akan masuk neraka. Namun kemudiannya ia berubah, lalu melakukan amalan yang baik.” [Riwayat Ahmad 3/120 – isnadnya sahih]

Imam ibn Rajab mengulas, pada pandangan manusia, hakikat sebenar kelihatan berbeza dengan yang zahir. Sedang kesudahan yang buruk itu disebabkan oleh rahsia batin yang tersembunyi daripada pandangan manusia, sama ada berbentuk amalan jahat dsb, maka sifat yang tersembunyi itu yang menyebabkan kesudahan buruk ketika mati. Semoga Allah hindarkan. [Jaami’ Uloom wal-hikaam]

Kesimpulannya, ‘Don’t judge a book by its cover’. Dan jangan sesekali berputus asa dengan pelaku dosa serta maksiat, kerana bukan kita yang menilai dan menentukan kesudahan mereka (dan kita), sebaliknya ALLAH lebih mengetahui tempat tinggal kekal mereka sesudah mereka (dan kita) dibangkitkan daripada kematian.

============

Rujukan:
1- Jaami' Uloom wal-hikaam oleh Imam Ibn Rajab al-Hanbali
2- Nota2 kuliah Shaykh Riad Ouarzazi
3- Belief in al-Qadr by Dr Saalih as-Saalih

BismiLLah…

A 14-year old girl was brought in to the resuscitation bay in emergency depeartment yesterday night, with no sign of life. Cardiac monitoring showed asystole and CPR was commenced immediately. She was revived, but then went into VT and asystole. Another cycle of CPR was commenced, again, she was revived but the same sequence continues. The child was eventually pronounced dead after 90 minutes of resuscitation.

A heart-breaking news for the parents indeed, and for us as well. Should the child was brought earlier to the hospital, she might be saved. The cause of death was unknown, however from the history obtained from the parents – altered behaviour, blank stare, abnormal limbs movement, lethargy – likely cause is meningoencephalitis: an acute inflammation of brain parenchyma as well as the membranes surrounding the brain.

The mother was in denial, hardly accepting the bad news, as her child was previously healthy with no co-morbidity, a bright student and active in school. And her greatest regret is to believe that child was possessed by some spirit (jinn) as told by the ‘bomoh’ they visited few days back, at the initial onset of illness. As a result, child was kept at home despite being unwell for many days and was only brought to hospital once child was very ill, cyanosed (blue) and unresponsive.

It is disappointing indeed, to know how some people react to certain illnesses. It is common in our culture, to seek help from the ‘bomoh’ or ‘dukun’ rather than going to the clinic or hospital to get further treatment. I am not against that though, as long as the principle of healing technique is parallel to what our prophet had taught us. Everyone has the right to seek treatment alternative to what is being offered in hospital. However, what triggers my concern is, many people still have stigma on certain illnesses especially psychiatric illness as well as TB, epilepsy and leukaemia, just to name few. They rather be labeled as being possessed by the spirit or was sent some black magic than being labeled with such illnesses. It is not that I don’t believe in the world of unseen, the black magic and all, but can’t we be sensible enough to think when to seek medical attention in hospital? And why would we easily believe or choose to believe that other people sent us black magic out of envy and grudge? Are we that great to think that we are as noble as angels and others are as evil as demons?

O you who have believed, if there comes to you a disobedient one with information, investigate, lest you harm a people out of ignorance and become, over what you have done, regretful. [Hujurat: 6]

O you who have believed, avoid much [negative] assumption. Indeed, some assumption is sin. And do not spy or backbite each other. Would one of you like to eat the flesh of his brother when dead? You would detest it. And fear Allah ; indeed, Allah is Accepting of repentance and Merciful. [Hujurat: 12]

As for this unfortunate girl’s case, the death is preventable. I mean, death due to this illness is preventable if intervention  is started earlier. But I didn’t mean that doctor’s efforts may overrule Allah’s Qadr upon her. Of course, our belief as a Muslim, if it has pre-ordained upon her to die on the same day at the same time, nothing can stop it from happening. Doctors are just mere human, and Allah is the Most Able and Powerful. But at least, if something was done earlier, perhaps we won’t have so much of regret if the child still fail to survive out of her illness.

Usamah ibn Shuraik narrated: “I came to the Prophet, peace be upon him, and found him with his companions. They were calm and serene as if there were birds over their heads. I greeted them and sat down. Then some bedouins came from various places. They asked him: ‘O Allah’s Messenger! Should we seek medical treatment for our illnesses?’ He replied: ‘Yes, you should seek medical treatment, because Allah, the Exalted, has let no disease exist without providing for its cure, except for one ailment, namely, old age’.” (Reported by Ahmad and the six sunan. Tirmidhi considers it a sound hadith.)

Anas ibn Mas’ud reported that the Prophet, peace be upon him, said: “Verily, Allah has not let any malady occur without providing its remedy. Therefore seek medical treatment for your illnesses.” (Nasa’i, Ibn Majah, and al-Hakim.)

Jabir narrated that the Messenger of Allah, peace be upon him, said: “There is a cure for every disease. Whenever an illness is treated with its right remedy, it will, by Allah’s permission, be cured.” (Muslim)

March for democracy?

BismiLLah…

Let the picture speaks on my behalf;

April 28th, 2012
(Unfortunately, I will not be able to join)

Entah kenapa saya tak terasa bahang Bersih 3.0 kali ini. Mungkin saya sudah semakin mirip si katak bawah tempurung. Orang moden (baca: hospital) kata katak dalam NICU. Yang pastinya, saya ternanti-nanti hebahan tarikh pilihanraya. Oh, kalau dah keluar tarikh, kena la study. Study siapa calon yang hendak dipilih. Oh, adakah perlu kaji macam kaji calon suami?

BismiLLah…

“Allahu Akbar! Anak soleh ni… duduk diam-diam bila ‘acik’ ambil darah ok?” Saya membetul-betulkan kedudukan bayi agar mudah saya selesaikan tugas saya.

“Eh, baby ni cina lah awak.” Teman saya mencelah.

“Dia tau lah. Baby lahir dalam keadaan fitrah. So semua ahli syurga, betul tak ustazah?” Teman saya yang lain pula menyampuk. Seronok menyakat saya.

Babies al-chomells

Setiap bayi lahir dalam keadaan fitrah

عن أبي هريرة أنه كان يقول قال رسول الله صلى الله عليه وسلم ما من مولود إلا يولد على الفطرة فأبواه يهودانه وينصرانه ويمجسانه كما تنتج البهيمة بهيمة جمعاء هل تحسون فيها من جدعاء ثم يقول أبو هريرة واقرءوا إن شئتم فطرة الله التي فطر الناس عليها لا تبديل لخلق الله

It was narrated from Abu Hurayrah (may Allaah be pleased with him) that the Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) said: “Every child is born in a state of fitra (in a state of innate goodness), then his parents make him into a Jew or a Christian or a Zoroastrian. It is like the way an animal gives birth to a normal offspring. Have you noticed any that were born mutilated?” Then Abu Hurayrah said and read, “(Adhere to) the fitrah of Allah upon which He has created [all] mankind. No change should there be in the creation of Allah.” [Muttafaq ‘Alayh].

Fitrah = kepercayaan kepada keEsaan Tuhan, secara semulajadi.

So direct your face toward the religion, inclining to truth. [Adhere to] the fitrah of Allah upon which He has created [all] mankind. No change should there be in the creation of Allah. That is the correct religion, but most of men know not. [Surat Ar-Rūm: 30]

Tidak dapat dinafikan, seperti yang dinukilkan dalam hadith baginda Rasul s.a.w, bahawa anak tersebut akan dipengaruhi oleh persekitarannya, baik dari segi kepercayaan (aqidah), pemikiran dan syakhsiah. Namun, yang dimaksudkan dengan anak-anak lahir dalam keadaan fitrah adalah apabila anak tersebut mencapai umur yang boleh membezakan antara pilihan yang baik dan yang buruk (i.e. baligh), sekiranya dia diberi pilihan (serta pemahaman) antara islam dan selainnya, maka ia akan cenderung untuk menerima islam sebagai anutan, selagimana tiada yang menghalang ia berbuat demikian, seperti nafsu yang telah meraja diri, atau adat/kebudayaan yang telah mendarah daging.

Seperti mana dalam hadith Qudsi disebutkan:

`Iyad bin `Himar said that the Messenger of Allah said; “Allah said: ‘I created all My servants as haneefs (pure monotheists), but the devils came and diverted them from their religion, and forbade them that which I permitted them and and they commended them to associate in worship with Me, that for which I had sent down no authority. [Sahih Muslim]

Bersyukurlah jika ditaqdirkan lahir dalam keluarga Muslim. Namun alangkah rugi jika islam itu di depan mata, tetapi kita memilih untuk menderhaka!

Dan ini sangat menarik untuk dikaji:

Dr Justin Barrett, a senior researcher at the University of Oxford’s Centre for Anthropology and Mind, claims that young people have a predisposition to believe in a supreme being because they assume that everything in the world was created with a purpose.

“If we threw a handful on an island and they raised themselves I think they would believe in God.” – Dr Barret

(baca: Children are born believers in God, academic claims)  Mungkin berbaloi untuk membaca tulisan beliau. Review – Born Believers: The Science of Children’s Religious Beliefs (Macam lah sempat nak beli buku dan baca~~)

Syurga atau neraka?

“Mana adik (baby of) Ng WR?”

Hairan saya melihat incubator-nya telah tiada, dan tempatnya sebelum ini telah digantikan dengan bayi lain.

“Dah ke syurga. Sehari selepas doktor night-call.”

Ah, masih teringat-ingat saya bersengkang mata pada malam itu kerana bayi ini. Mungkin ini yang terbaik untuknya, untuk ibu-bapanya. Derita bayi pra-matang yang telah berakhir. Tapi benarkah ia ke syurga?

An-Nawawi said, “Some of them refrained from giving an opinion because of the hadith of ‘Aaishah which was reported by Muslim with the wording, “A boy of the Ansaar died, and I said, “It is good for him, because he did not do or know any evil”. The Prophet (saw) said, “You should not say that because Allah (swt) has created its own people for Paradise..” The response to that is that he was most likely rebuking her for hastening to say something so decisive with no proof, or else he said that before he knew that the children of the Muslims would be in Paradise.” [Fath al-Baari, 3/244].

Abu Huraira reported Allah’s Messenger (may peace be upon him) as saying: “No babe is born but upon Fitra. It is his parents who make him a Jew or a Christian or a Polytheist.” A person said: “Allah’s Messenger, what is your opinion if they were to die before that (before reaching the age of adolescence when they can distinguish between right and wrong)?” He said: “It is Allah alone Who knows what they would be doing.” [Sahih Muslim Book 033, Hadith Number 6426]

(Baca: Al-Jannah Wa An-Naar)

Kesimpulan: Allah sahaja yang lebih mengetahui apa yang mereka akan kerjakan.

Janji kita kepada Tuhan yang telah terlupakan

 And [mention] when your Lord took from the children of Adam – from their loins – their descendants and made them testify of themselves, [saying to them], “Am I not your Lord?” They said, “Yes, we have testified.” [This] – lest you should say on the day of Resurrection, “Indeed, we were of this unaware.” [Surat Al-‘A`rāf: 172]

====

Baca:
What is the fault of children born in a kaafir environment? (Islam Q&A)
The Purpose of Creation by Shaykh Abu Ameenah Bilal Philip
باب معنى كل مولود يولد على الفطرة وحكم موت أطفال الكفار وأطفال المسلمين (Syarah an-Nawawi)
Al-Jannah Wa An-Naar by Dr ‘Umar Sulaiman al-Ashqar
Last but not least, Nota-nota Shaykh Riad Ouarzazi dalam Kuliah beliau Living with the Names of Allah. 🙂