Feeds:
Posts
Comments

Archive for the ‘Relax’ Category

BismiLLah…

أسماء الله الحسنى ( رائعة و مؤثرة



الله رَبُّنا هُوَ الإِلَهُ
لَهُ مِنَ الأسْمَاءُ مَا اصْطَفَاهُ
الوَاحِدُ الحَىُّ كَذا المَلِيْكُ
وَ المَلِكُ المَالِكُ لَا شَرِيْكُ


وَ الصَّمَدُ السَّيِّدُ وَ المُبِيْنُ
وَالأحَدُ العَظِيْمُ المتينُ
وَإنَّهُ الحَقُّ العّلِيُّ الأعْلىَ
المُتَعَالِ الوِتْرُ قَدْ تَجَلىَّ


وَإنَّهُ المَجِيدَ وَالعَلِيمُ
وَالقادِرُ القَدِيرُ وَالحَلِيمُ
وَإنَّهُ السَّمِيعُ وَالبَصِيرُ
وَالأوَّلُ والآخِرُ وَالسِّتِّيرُ


والظَّاهِرُ البَاطِنُ وَالكَبِيرُ
وَالوَارِثُ الرَّقِيبُ وَالنَّصِيرُ
سُبْحَانَهُ البَارِئُ وَالمُصَوِّرُ
وَالقَابِضُ البَاسِطُ وَالمُسَعِّرُ

(post double-weekend-course mood: Valley of the Seekers, Living with the names of Allah)

Read Full Post »

BismiLLah…

Semalam ‘cikgu’ saya bercerita tentang konsep narcissism yang berasal daripada hikayat mitos Greek.

Ada seorang budak lelaki yang cantik bernama Narcissus. (a beautiful boy – sungguh, kami senyum-senyum mahu ketawa mendengar istilah ini) Kecantikannya dikagumi semua orang termasuklah para Tuhan (nota: Greek mempercayai banyak Tuhan) sehinggakan Tuhan-tuhan ini ada yang turun ke bumi untuk bersahabat dengan budak lelaki tersebut. Malangnya, budak lelaki tersebut terlalu megah dan sombong akan kecantikannya yang kononnya tidak dapat ditandingi di serata alam, lalu menolak huluran persahabatan oleh Tuhan-tuhan. “Aku terlalu cantik untuk berkawan dengan kamu!”

Tuhan itu berasa murka, lalu berkata, “Jangan terlalu megah dengan diri sendiri kerana kemegahan itu akan menghancurkan kamu!”

Suatu hari, budak lelaki tersebut berjalan di tepi sungai. Buat kali pertama, dia melihat pantulan wajahnya di dalam air. “Alangkah! Aku tidak pernah melihat wajah secantik ini!” Budak lelaki itu terlalu asyik dengan kecantikannya sehingga terlupa melakukan aktiviti-aktiviti hariannya termasuklah makan dan minum. Akhirnya dia mati kebuluran.

Tamat. (Sesiapa nak ketawa silakan, kerana cerita ini mempunyai unsur lelucon yang kurang dapat diterima akal)

Gelak, gelak juga.

Tapi, siapa yang dapat menafikan kecantikan itu boleh melalaikan? Kembali saja kepada diri kita sendiri, berapa lama kita mengahadap cermin bila hendak keluar rumah? Kadang-kadang boleh mencecah 30 minit (oh, ini sedikit unsur hiperbola). Memicit jerawat sudah beberapa minit. Toner, pelembap muka, bedak, mekap… lagi? Rambut? Kalau perempuan, tudung lagi… Mungkin ada yang jumlah waktu menghadap cerminnya melebihi jumlah waktu solat. Iyalah, solat 5 minit, 5 kali baru 25 minit. Aduhai… Siapa-siapa yang terasa (saya lah tu), lepas ni boleh kurangkan waktu melihat cermin. Kalau tak boleh juga, mungkin perlu panjangkan waktu solat. Lama-lama, boleh la tu. (Solat itukan mendidik kita berdisiplin)

Saya ada terfikir, “sebab tu bila tengok cermin kena baca doa.”

اللهمَّ أَحْسَنْتَ خَلْقِيْ فَأَحْسِنْ خُلُقِيْ

Ya Allah, sepertimana Engkau mencantikkan kejadianku, maka cantikkan (perbaiki) pula akhlakku. [Riwayat Ahmad, disahihkan oleh Al-Albani dalam Irwaghul Ghalil]

Namun, menurut Ibn Taimiyyah, hadith ini tidak terbatas kepada melihat cermin sahaja, sebaliknya ia adalah doa umum memohon akhlaq yang baik dan terpuji. (Nota: Rujukan – 101 Doa daripada Hadis-Hadis Sahih oleh Us Zahazan Mohamed)

Kenapa kena selalu baca doa? Kenapa akhlak yang baik dikaitkan dengan kejadian rupa bentuk kita? Sebab kita selalu lupa, kita ni ciptaan Dia. Tubuh fizikal kita (yang dikatakan cantik itu) semuanya pinjaman. Jangan terlalu berbangga dengan kecantikan sehingga mempamerkan seluruh perhiasan (baca: tubuh) kepada ajnabi. Jangan terlalu berbangga sehingga kita memandang rendah orang lain (yang dilihat kurang cantik, kononnya). Jangan terlalu berbangga hingga leka dengan tanggung jawab kepada Allah; BERSYUKUR!

Agar dengan doa, kita akan merendahkan diri di hadapan Tuhan (dan manusia), kita mengakui kekuasaan Tuhan yang menciptakan kita dengan sebaik-baik kejadian, kita mengakui kehebatan Tuhan yang boleh menarik balik nikmatNya pada bila-bila masa. Dan, supaya kita ingat, “Takde maknanya rupa cantik tapi perangai buruk!” Kerana akhlaq itu buah amal, amal itu buah iman. Iman (dan taqwa) menentukan darjat kita di sisi Tuhan. Segala puji bagi Allah, Maha Suci Allah daripada menciptakan sesuatu dengan sia-sia.

Oh, Esok MCQ Psychiatry! Jadi sila jangan perasan cantik. Allah Yusahhil. Ameen.

Read Full Post »

BismiLLah…

Bullied by 2 naughty girls; Munirah & Sa’adah to answer 10 diffiult short-answered questions which I can’t find the answer in any book. Luckily my brain is still functioning to generate answers for half Obs & Gynae-related question. So, here goes my answers:

1. How old are you?
–> Not too old, but not so young. (oh, how old is old, and how young is young?)

2. Are you single?
–> A haploid.

3. At what age do you think you’ll get married?
–> Like the old says: “Bile dah sampai jodohnya..”

4. Do you think you’ll be marrying the person you are with now?
–> Tell me, can I marry an XX?

5. If not, who do you want to marry?
–>A person genotypically and phenotypically XY.

6. Who will be your bridesmaid & bestman?
–> We don’t need a ‘Z’

7. Do you want a garden/beach or traditional wedding?
–> Garden/beach is too far away, and a traditional wedding costs a lot.

8. Where do you plan to go on honeymoon?
–> Under the Sun.

9. How many guests do you think you’ll invite?
–> I like Muni’s answer: “As many as I know. If the food x enuff, we do potluck, kay.”

10. Will that include your exes?
–> I understand it as ‘X’s. (XX or XXY or whoever with an ‘X’ ). So my answer is yes.

11. How many layers of cake do you want?
–> How many layers does a ‘Kek Lapis Sarawak’ have? I’ll count next time.

12. When do you want to get married, morning or evening?
–> Which one do you mean? The reception or the nikah?

13. Name the song/tune you’d like to play at your wedding.
–> I don’t play any. The radio will.

14. Do you prefer fine dining or just normal spoon & fork n knife?
–> I prefer right metacarpi and phalanges.

15. Champagne or red wine?
–> ever heard this hadeeth?

ابْنَ عَبَّاسٍ ‏ ‏يَقُولُ ‏
سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ ‏ ‏صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ‏ ‏يَقُولُ أَتَانِي ‏ ‏جِبْرِيلُ ‏ ‏فَقَالَ يَا ‏ ‏مُحَمَّدُ ‏ ‏إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَجَلَّ قَدْ لَعَنَ الْخَمْرَ وَعَاصِرَهَا وَمُعْتَصِرَهَا وَشَارِبَهَا وَحَامِلَهَا وَالْمَحْمُولَةَ إِلَيْهِ وَبَائِعَهَا وَمُبْتَاعَهَا وَسَاقِيَهَا وَمُسْتَقِيَهَا ‏

Ibn ‘Abbas berkata; aku mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda: Jibril telah datang kepadaku lalu berkata – “Ya Muhammad, sesungguhnya Allah ‘azza wa Jalla melaknat khamr (arak), pemerahnya dan pengilang perahan, peminumnya, pembawanya dan yang dibawa kepadanya, penjual dan pembelinya,  pemberi minum dan yang meminta minum dengannya. [Musnad Ahmad] Read more.

16. Honeymoon right after the wedding or days after the wedding?
–> A houseman works 24/7. So, I choose day 8 of any week in calendar.

17. Money or household items?
–> Books, books and books. And a telescope.

18. How many kids would you like to have?
–> Oh, I think the consultant of Obstetrics & Gynaecology Department will know this better. I’ll go consult them after class tomorrow.

19. Will you record your honeymoon in DVD/CD?
–> I think our four hippocampi are more than enough 🙂

20. Whose wedding plan would you like to know ?
–> Maybe i should just wait for the invitation cards…

Read Full Post »