Feeds:
Posts
Comments

Archive for August, 2007

BismiLLah…

News on Turkey. Alhamdulillah 🙂

 

Turkey’s foreign minister, Abdullah Gul, a practising Muslim and former Islamist, was yesterday sworn in as the 11th president of the staunchly secular republic in a move that will be seen as a defining moment for the country.

 

Mr Gul’s ascent to the post came after 339 MPs – two short of the ruling Islamic-rooted Justice and Development (AK) party’s presence in the 550-seat parliament – voted for the British-educated economist, in the third round of a presidential election that required a simple majority to clinch the job. read more…

Other related news

Advertisements

Read Full Post »

Jari jemari berlari…

BismiLLah…

Merepek sebentar.

flame

‘panas! api!’
aku terkaku
terjelepuk duduk
terbaring kaku
lesu

aku melihat api
marak
merebak
membahang ke segenap anggota

api
belum mahu padam
walau telah kosong
tong-tong
buih
karbon dioksida

kerna
bukan gasolin
bukan litar pintas
yang menjadi anak api

air,
zikrullah,
juga ta’awwuz;
hanya itu –
pemadam bisikan syaitan.

11 Sya’ban 1428

api jahat

Read Full Post »

BismiLLah…

Miracles!

SubhanaLlah
AlhamduliLLah
La Elaaha Illa Allah
Allahu Akbar!

 

The revelation of the Book (this Qur’an) in which there is no doubt, is from the Lord of all that exists
[Al-Baqarah: 2]

Read Full Post »

BismiLlah…

Alkisah, si nenek berjalan-jalan dengan si cucu, tiba-tiba melalui sebuah rumah yang sudah lama tidak berpenghuni. Rumah agak usang, dikelilingi lalang yang meninggi dan semak samun. Si cucu tiba-tiba berasa takut.

Cucu: Nek, dah berapa lama rumah ni ditinggalkan? Kalau lebih 40 hari, orang kata, makhluk lain akan duduk kan?
Nenek: (Senyum). Hm, agak lama juga rumah ini ditinggalkan tuannya.  Suami isteri yang menghuni rumah ini dulu dah lama menetap di rumah anaknya.

Cucu: Oh.. takutla lalu sini nek.
Nenek: (tersenyum lagi). Cu, bukan rumah tinggal saja yang akan dihuni oleh makhluk seperti jin dan syaitan. Malah, jasad manusia juga bisa dihuni oleh mereka ni.

Cucu: Macam mana tu?
Nenek: Jasad manusia ini ibarat rumah kepada roh yang mendiami di dalamnya. Andai ia tidak melazimi dirinya dengan membaca al-Quran, maka amat mudah makhluk2 itu tadi memasuki tubuhnya. Rumah tinggal dan terbiar yang cu tengok tadi tu, itulah perumpamaan bagi insan-insan yang lupa untuk mengisi hatinya dengan pengisian rohani. Kotor, penuh dengan semak samun dan mungkin juga binatang.

Cucu: Oh, saya dah faham. Jadi kita kenalah membaca al-Quran setiap hari. Seperti dalam hadith yang dibawakan oleh  Ustaz Umar di surau tempoh hari:

Dari Abu Umamah, dia berkata, “aku pernah mendengar Rasulullah S.A.W bersabda: Bacalah al-quran kerana ia akan datang pada hari kiamat sbg pemberi syafaat bagi para pembacanya.”
(Hadith riwayat muslim)

Nenek: Betul tu, bagus cucu nenek. Dah hafal sati hadith baru. Ingat tak, ustaz ada sebut juga, Rasulullah s.a.w. bersabda:

Jangan jadikan rumah kalian sebagai kuburan. Sesungguhnya syaitan lari dari rumah yang dibacakan di dalamnya surat Al-Baqarah. (Hadith riwayat Muslim)

 Dan sebenarnya Al-Quran memiliki banyak lagi kelebihan lain. Antaranya:

Barangsiapa yang membaca satu huruf dari Kitab Allah maka baginya Satu Kebaikan, dan satu Kebaikan menyerupai 10 kebaikan misalnya, tidaklah dikatakan ALIF LAM MIM satu huruf, akan tetapi ALIF satu huruf, LAM satu huruf dan MIM satu huruf.
(Hadith riwayat at-Tirmizi)

Sesiapa yg membaca al-quran dan membacanya serta menghafalnya, nescaya Allah akan memasukkannya ke syurga dan akan dapat memberi syafaat bagi 10 orang daripada ahli rumahnya, semuanya itu tetap memasuki syurga.

Jadi, kita kenalah berusaha untuk memahami al-Quran dan menghafalnya.

Cucu: Insya’Allah nek!

Read Full Post »

EMO?

 

Mengawal emosi

 

Emosi dan perasaan akan bergolak disebabkan 2 perkara:
1- Kegembiraan yang memuncak
2- Musibah yang berat.

Rasulullah bersabda:
“Sesungguhnya aku melarang dua macam ucapan yang bodoh lagi tercela: keluhan tatkala mendapat nikmat dan umpatan tatkala mendapat musibah.”

Allah berfirman:

“(Kami jelaskan yang demikian itu) supaya kamu jangan berduka cita terhadap apa yang luput daripada kamu, dan supaya jangan kamu terlalu gembira terhadap apa yang diberikan-Nya kepada kamu.”
[QS – Al-Hadeed: 23]

Maka dengan itu rasulullah bersabda:

“Seseungguhnya kesabaran itu ada pada benturan yang pertama.”

Barangsiapa yang mampu menguasai perasaannya dalam setiap peristiwa, baik yang memilukan dan juga yang menggembirakan, maka dialah yang memiliki kekukuhan iman dan keteguhan keyakinan. Kerana itu pula, ia akan memperolehi kebahagiaan dan kenikmatan disebabkan keberhasilannya mengalahkan nafsu.

 

Allah s.w.t. menyebutkan bahawa manusia adalah makhluk yang senang bergembira dan berbangga diri. Namun, menurut Allah, ketika ditimpa kesusahan manusia mudah berkeluh kesah, dan ketika mendapat kebahagiaan manusia sangat kikir. Akan tetapi, tidak demikian halnya dengan orang-orang yang khusyu’ dalam solatnya. Ini kerana merekalah yang mampu berdiri seimbang di antara gelombang kesedihan yang keras dan dengan luapan kegembiraan yang tinggi. Dan mereka itulah yang sentiasa bersyukur tatkala mendapat kesenangan dan bersabar tatkala berada dalam kesusahan.

 

Emosi yang tidak terkendali akan sangat melelahkan, menyakitkan dan meresahkan diri sendiri. Kerana ketika marah misalnya, kemarahan itu akan sukar dan sulit untuk dikendalikan. Adapun saat mengalami kegembiraan, ia menikmatinya secara berlebihan, mudah lupa diri, dan lupa akan siapa dirinya.

 

Begitulah manusia, ketika tidak menyukai seseorang, ia cenderung mengherdik dan mencelanya. Akibatnya, seluruh kebaikan orang yang tidak disukai akan terus lenyap. Demikian juga ketika menyukai orang lain, maka orang itu akan dipuja dan disanjung-sanjung seolah-olah tiada cacatnya.

 

Rasulullah bersabda:

“Cintailah orang yang engkau cintai sewajarnya, kerana siapa tahu dia akan menjadi mushmu di lain waktu, dan bencilah musuhu itu sewajarnya, kerana siapa tahu dia kan menjadi sahabatmu di lain waktu.”

Barangsiapa mampu menguasai emosinya, mengendalikan akalnya dan menimbng segalanya dengan benar, maka ia akan melihat kebenaran, akan tahu jalan yang lurus dan akan menemukan hakikat.

“Seseungguhnya Kami telah mengutus rasul-rasul dengan membawa bukti-bukti yang nyata dan telah Kami turunkan bersama-sama mereka al-kitab dan neraca (keadilan) supaya manusia dapat melaksanakan keadilan.”
[QS, Al-Hadeed: 25]

Islam mengajar keseimbangan norma, budi pekerti, dan perilaku sebagaimana ia mengajarkan manhaj yang lurus, syariat yang diredhai dan agama yang suci.

“Dan demikian (pula) Kami telah menjadikan kamu (umat Islam), umat yang adil dan pilihan.”
[QS, al-Baqarah: 143]

————————————————–
>>> La Tahzan by Dr. ‘Aidh Abdullah Al-Qarni

Read Full Post »

akhbar.jpg

As an ornament do they adore me
Yet they keep me and sometimes kiss me
In celebrations they recite me
In disputes they swear by me
On shelves do they keep me
Till another celebrations or disputes
When they need me

Yes, they read and memorize me
Yet, only an ornament am I
My messages lie neglected
My treasure untouched
The field lies bare
Where blossomed once true glory
Wrong is the treatment thet I receive
So much to give have I
But more is there to perceive

—–

BismiLLah…

Puisi di atas bukanlah hasil ‘perah otak’ saya. Hanya hasil copy & paste dari blog lama yang juga hasil baca & taip dari Good Luck card pemberian naqibah saya dulu. Saja mahu berkongsi, buat renungan bersama.

Afala tatadabbaroon al-Qur’aan…

Read Full Post »